Od 3 listopada do 15 grudnia 2025 roku mieszkańcy Siemianowic Śląskich mogą składać wnioski o bon ciepłowniczy. Jest to forma wsparcia przeznaczona dla gospodarstw domowych o niskich dochodach, które doświadczają wzrostu cen ciepła systemowego. Wzrost ten jest efektem wygaśnięcia z dniem 30 czerwca 2025 r. mechanizmu maksymalnej ceny dostawy ciepła, co ma wpływ na wysokość rachunków za ogrzewanie.
Kto może skorzystać z bonu ciepłowniczego?
Aby uzyskać bon ciepłowniczy, konieczne jest spełnienie określonych warunków. Najważniejszym kryterium jest cena ciepła netto stosowana w rozliczeniu z odbiorcami na dzień 30 września 2025 roku. Ceny ciepła w poszczególnych taryfach wynoszą:
-
Tauron Ciepło: 130 zł–160 zł/GJ
-
Ciepłownia Siemianowice: 103 zł–130 zł/GJ
Tylko osoby korzystające z taryfy A2.1 (171,37 zł/GJ) mogą wstępnie kwalifikować się do otrzymania bonu. Mieszkańcy, którzy zamieszkują adresy na Stawowej i Bytomskiej, znajdują się w grupie wstępnie uprawnionych.
Kwoty dodatków:
-
500 zł – dla ceny netto za GJ w przedziale 170,01 zł – 200,00 zł,
-
1000 zł – dla ceny netto za GJ w przedziale 200,01 zł – 230,00 zł,
-
1750 zł – dla ceny netto za GJ powyżej 230,00 zł.
Kryteria dochodowe
Aby móc ubiegać się o bon ciepłowniczy, gospodarstwo domowe musi spełniać kryterium dochodowe:
-
Gospodarstwo jednoosobowe: do 3 272,69 zł miesięcznie,
-
Gospodarstwo wieloosobowe: do 2 454,52 zł na osobę miesięcznie.
System „złotówka za złotówkę” oznacza, że osoby, które przekraczają te limity dochodowe, mogą nadal otrzymać wsparcie, jednak w wysokości proporcjonalnej do dochodów.
Jak złożyć wniosek?
Wnioski można składać na dwa sposoby:
-
W formie papierowej – w Kancelarii Podawczej w Referacie Świadczeń, ul. Wyzwolenia 17.
-
W formie elektronicznej – dokument musi być opatrzony kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym lub osobistym. Można to zrobić za pomocą:
-
strony internetowej www.gov.pl
-
platformy ePUAP
-
aplikacji mObywatel
-
Wzór wniosku i zaświadczenia dostępny jest tutaj.
Terminy i kontakt
-
Okres składania wniosków: 3 listopada 2025 – 15 grudnia 2025 (dochody za 2024 rok)
-
Rozpatrzenie wniosku: do 90 dni od jego prawidłowego złożenia
-
Pierwsze wypłaty: nie wcześniej niż luty 2026
Kontakt: Referat Świadczeń, tel. 32 730 11 68, 32 730 11 69