Najczęściej po śmierci bliskiej osoby mamy sporo spraw do załatwienia z pogrzebem, a później następuje okres nieuchronnej żałoby. Zwykle dochodzą do tego inne formalności związane z wieloma kwestiami. W tym wszystkim niektórzy zapominają, że w momencie śmierci np. ojca nabyli po nim spadek – zgodnie z ustawą dziedziczą w pierwszej kolejności dzieci i żona. A skoro doszło do nabycia jakiegokolwiek majątku, konieczne było zgłoszenie tego faktu do urzędu skarbowego. Co zrobić, gdy o tym zapomnieliśmy? Jakie czekają konsekwencje?
Zgłoszenie nabycia spadku
Jak już wspomniano, w polskim prawie istnieje obowiązek zgłoszenia nabycia spadku. Do samego dziedziczenia dochodzi automatycznie – z mocy ustawy lub na podstawie testamentu. Nawet przepisanie mieszkania czy domu na inną osobę nie chroni nabywców spadkowych przed koniecznością zgłoszenia druku SD-Z2.Zasadniczo otrzymanie majątku w spadku wiąże się z podatkiem od spadków i darowizn. Co jednak najistotniejsze, na mocy art. 4a tej ustawy możliwe jest całkowite zwolnienie od spadku przewidziane dla członków najbliższej rodziny. Należy jednak dopełnić koniecznej formalności – zgłoszenia do naczelnika urzędu skarbowego faktu nabycia spadku. Ma się na to 6 miesięcy od dnia uprawomocnienia się postanowienia sądu lub zarejestrowania aktu poświadczenia dziedziczenia przy pomocy.
Zobacz też: Niezgłoszenie spadku do urzędu skarbowego
Terminy na złożenie zeznania SD-Z2
Jak widać, należy sprawdzić, czy termin 6-miesięczny już minął. Liczymy go od dnia uprawomocnienia się postanowienia sądu. Jeśli nie doszło do wydania takiego dokumentu, trzeba założyć sprawę w sądzie. Gorzej jest, jeśli nie doszło do zgłoszenia do urzędu skarbowego otrzymania spadku po ojcu i termin już minął. Wówczas traci się prawo do zwolnienia z podatku i należy też złożyć formularz SD-3.Należy także rozważyć, czy nie przysługuje w takiej sytuacji ulga mieszkaniowa – będąca innego typu zwolnieniem podatkowym. Można ją otrzymać, jeśli dane osoby:
-
nie są właścicielami innego budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego (lub przeniosą własność nieruchomości);
-
nie przysługuje im inne prawo do nieruchomości (lub w ciągu 6 miesięcy dokonają zbycia tego prawa);
-
nie są najemcami lokalu lub budynku (lub rozwiążą umowę);
-
będą zamieszkiwać będąc zameldowanymi na pobyt stały w nabytym lokalu lub budynku i nie dokonają jego zbycia przez okres 5 lat:
-
od dnia złożenia zeznania podatkowego lub zawarcia umowy darowizny w formie aktu notarialnego – jeżeli w chwili złożenia zeznania lub zawarcia umowy darowizny nabywca mieszka i jest zameldowany na pobyt stały w nabytym lokalu lub budynku;
-
od dnia zamieszkania potwierdzonego zameldowaniem na pobyt stały w nabytym lokalu lub budynku – jeżeli nabywca zamieszka i dokona zameldowania na pobyt stały w ciągu roku od dnia złożenia zeznania podatkowego lub zawarcia umowy darowizny w formie aktu notarialnego.
-
Wszystkie powyższe warunki muszą być spełnione łącznie. Jak widać, zasadnicze znaczenie ma nieposiadanie innej nieruchomości na cele mieszkalne oraz zameldowanie w dziedziczonym mieszkaniu czy domu przez 5 lat. Jeśli spadkobierca spełnia te warunki, może liczyć na zwolnienie podatkowe nazywane ulgą mieszkaniową. Jeżeli jednak spadek obejmuje inne składniki, np. pieniądze czy pojazd, to zasadniczo nie ma możliwości uniknięcia zapłaty podatku po przekroczeniu terminu na złożenie zeznania. Taka sytuacja bowiem powoduje konieczność zapłacenia podatku.