Wiadomości z Siemianowic Śląskich

Choroba zawodowa a Twoje obowiązki

  • Dodano: 2015-09-18 13:45, aktualizacja: 2015-12-11 10:09

W zakresie BHP pracodawca musi pamiętać o wielu kwestiach. Jako podmiot zatrudniający pracowników, musi on zapobiegać wypadkom przy pracy i chorobom zawodowym. Czym jest choroba zawodowa? Definicję tego pojęcia można znaleźć w Kodeksie pracy, a dokładniej w art. 2351: „Za chorobę zawodową uważa się chorobę, wymienioną w wykazie chorób zawodowych, a jeżeli w wyniku oceny warunków pracy można stwierdzić bezopornie lub z wysokim prawdopodobieństwem, że została ona spowodowana działaniem czynników szkodliwych dla zdrowia występujących w środowisku pracy albo w związku ze sposobem wykonywania pracy, zwanych >>narażeniem zawodowym<<”. 

Misja: zapobiegać chorobom zawodowym

Obowiązki pracodawcy koncentrują się na zapobieganiu powstania i rozwoju chorób zawodowych. Jest to szczególnie ważne współcześnie, gdy zdecydowaną większość prac zatrudnieni wykonują przy biurkach, wpatrzeni monitor.

Z tego względu tak ważne jest, by pracodawca pamiętał o nabyciu np. dobrze dobranych biurek czy ergonomicznych krzeseł obrotowych. Dodatkowo istotne jest np. cyklicznie przeprowadzanie szkoleń, które uzmysłowią pracownikom, jak ważna jest aktywność fizyczna po pracy - dodaje specjalista z portalu Praca Siemianowice. 

Zapobieganie chorobom zawodowym może być, przynajmniej częściowo, realizowane również przez zagwarantowanie pracownikom dodatkowych benefitów. Te, choć nie są oferowane przez wszystkich zatrudniających, wciąż są popularne. O najpopularniejszych można przeczytać choćby w tym artykule: „Pracodawca oferuje Ci benefity? Możesz na nich oszczędzić nawet kilkaset złotych miesięcznie”. Wśród tych, które pracownicy otrzymują najczęściej, można wskazać na bilety na fitness czy siłownię.

Cykliczne badania też są ważne

Z puntu widzenia pracodawców ważne są również badania. Każdy z pracowników jest zobowiązany do cyklicznego przechodzenia badań. Tych nie można traktować w kategorii kosztów, tylko jako inwestycję: dzięki regularnym badaniom, pracownik może uzyskać odpowiedź na pytanie, czy w dalszym ciągu jest w stanie wykonywać swoje obowiązki zawodowe.

Cyklicznie przeprowadzane badania pozwalają na bieżąco monitorować stan zdrowia pracowników. A warto pamiętać, że pracodawca nie może dopuścić do wykonywania zadań osoby, która nie posiada aktualnych badań lekarskich (więcej w artykule: „Obowiązek przeprowadzenia badań lekarskich pracowników”). Jeżeli u zatrudnionego zostanie rozpoznana choroba zawodowa, to ważne jest podjęcie natychmiastowych działań.

Obowiązki pracodawcy i uprawnienia pracownika

Gdy mowa o obowiązkach pracodawcy, ważne jest to, że by nie tylko ustalił on przyczyny powstania choroby zawodowej, lecz także usunął lub postarał się zminimalizować czynniki, które są odpowiedzialne za jej wywołanie. Dodatkowo pracodawca powinien dostosować się do zaleceń lekarskich. W ten sposób możliwe jest ograniczenie wystąpienia chorób zawodowych u zatrudnionych w przyszłości, co jest ważnym punktem przeciwdziałania rozwoju chorobom zawodowym.

Pracownik, u którego została zdiagnozowana choroba zawodowa, powinien też pamiętać, że może starać się o szereg świadczeń. Wśród tych można wymienić m.in.: zasiłek chorobowy, rentę z tytułu niezdolności do pracy czy zasiłek wyrównawczy. Dobrą wiadomością jest to, że w ostatnich latach odnotowywanych jest coraz mniej przypadków zachorowania na choroby zawodowe. 

Artykuł został przygotowany przy współpracy z portalem praca-siemianowice.pl

Choroba zawodowa a Twoje obowi&#261;zki

Dodaj komentarz

chcę otrzymać bezpłatny newsletter portalu Siemianowice.net.pl.

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu.
Wydawca portalu nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.