Regeneracja podzespołów w samochodzie to tańszy - i często efektywny - sposób na przywrócenie jego dawnych osiągów i sprawności. Turbosprężarki nie stanowią tutaj wyjątku. Zwłaszcza, że wymiana turbiny to kosztowna operacja i może nas kosztować od kilku do kilkunastu tysięcy złotych w zależności od jej modelu. Wydaje się to opłacalne, skoro za model regenerowany zapłacimy kilkaset, a maksymalnie kilka tysięcy złotych. Regeneracja turbosprężarek nie jest jednak sprawa prostą i, aby miała sens, dobrze jest pamiętać o kilku rzeczach.
Jakie są objawy zużytej turbosprężarki?
Jest kilka sygnałów, które potencjalnie mogą wskazywać na uszkodzona turbinę. Do najpopularniejszych zaliczamy:
- spadek mocy silnika lub jego nierównomierna praca,
- nienaturalnie głośna praca jednostki napędowej,
- podwyższone zużycie oleju silnikowego,
- niebieskawy dym uchodzący z rury wydechowej,
- okolica turbosprężarki pokryta olejem (może to oznaczać nieszczelność turbiny).
Niezwykle ważne jest, aby nie czekać aż wystąpią wszystkie objawy. W momencie, kiedy samochód daje pierwsze, niepokojące sygnały powinniśmy udać się do zaufanego, wykwalifikowanego mechanika i poprosić, aby skontrolował stan turbiny.
Jak przebiega regeneracja turbosprężarki
Celem regeneracji turbiny jest przywrócenie fabrycznego poziomu osiągów auta (najczęściej takiego, o jakim producent pisze w instrukcji obsługi samochodu). Przede wszystkim, mechanik musi wymontować moduł i rozebrać go na części, aby ocenić ich stan i stopień uszkodzenia turbiny. Pierwszy etap to oczyszczenie elementów z zabrudzeń i nalotów przy wykorzystaniu takich metod, jak szkiełkowanie czy śrutowanie.Procesy te polegają na poddawaniu płaszczyzn działaniu sprężonego powietrza, które nadmuchuje drobinki szkła lub piasku.
Elementy, które nie nadają się do ponownego zastosowania powinny być wymienione na nowe. Nie wszystkie komponenty nadają się do regeneracji. Jeżeli uszkodzeniu uległ talerz kompresji lub wirnik turbiny, nie pozostaje nic nowego, jak je wymienić. Nawet wtedy, fabrycznie nowe komponenty muszą być poddane wyważeniu i doważeniu tak, aby pasowały idealnie do całego układu. Podobnie łożysko, uszczelnienia i mocowania wymieniane są podczas standardowej regeneracji.
Następnie, turbosprężarka jest składana w całość i następuje etap sprawdzania szczelności układu. Kluczowym zabiegiem jest sprawdzenie wyważenia rdzenia turbiny. W tym celu jest ona rozkręcana do 250 tysięcy obrotów na minutę. Jest to o tyle istotne, że jakakolwiek niestabilność może doprowadzić do poważnej awarii całego silnika. Renomowane zakłady, które specjalizują się w regeneracji tych układów udzielają często gwarancji na turbinę. Obejmuje ona określony czas, np. 3 lata lub ilość przejechanych kilometrów.
Zaufajmy profesjonaliście
Regeneracja turbosprężarek to coś, czym powinien zająć się wykwalifikowany mechanik samochodowy. Błędy w tym procesie mogą doprowadzić do bardzo poważnych konsekwencji, z uszkodzeniem jednostki napędowej samochodu włącznie. Dlatego tak ważny jest profesjonalny sprzęt, wiedza i doświadczony zespół. Liderem w branży regeneracji turbin oraz filtrów DPF jest firma Turbokrymar.
Ta działająca na rynku od lat firma dba o najwyższą jakość świadczonych usług i indywidualne podejście do każdego Klienta. Wykwalifikowany personel i stosowanie najnowszych technologicznie rozwiązań gwarantują powodzenie każdej naprawy i zadowolenie z obsługi. Tylko w ten sposób odzyskamy pełen komfort i bezpieczeństwo jazdy. Zachęcamy do zapoznania się z opiniami internautów w zakresie jakości świadczonych usług.