Prognozuje się, że w dobie zagrożenia koronawirusem sklepy internetowe zaobserwują gwałtowny wzrost sprzedaż. Zamknięcie sklepów stacjonarnych oraz niebezpieczeństwo związane z opuszczaniem domu przywiedzie konsumentów właśnie tutaj: przed ekran komputera, smartfona czy tabletu. Jest to więc doskonała okazja, aby zjednać sobie klientów i sprawić, że będą chcieli do nas wracać. Oto kilka tipów, jak zadbać o kupujących w Internecie.
Jak zdobyć klienta
Na przyciągnięcie uwagi w sieci sposobów jest wiele. Wszystko zależne jest od budżetu, jakim dysponujemy. Możemy skupić się na długoterminowych efektach SEO lub krótkoterminowej sprzedaży w przestrzeni reklamowej Google i sprowadzać klientów, którzy pytają o radę wyszukiwarkę: gdzie kupić określony produkt, jakie produkty są dobre, tanie, wysokiej jakości itp.
Ale to nie wszystko. Wiele zależy także od samej strony e-commerce. Użytkownik, który na nią wchodzi poświęca około 10 sekund na przescrollowanie zawartości i zainteresowanie się nią. Te 10 sekund decyduje o tym, czy będziesz miał w nim klienta, czy ułatwisz sprzedaż konkurencji. Dlatego pamiętaj o tym, żeby strona była przede wszystkim prosta w obsłudze, intuicyjna. Zadbaj o nawigację i świadomie prowadź użytkownika do koszyka zakupowego. Dobrze zaplanowane linkowanie wewnętrzne z pewnością Ci to ułatwi.
Twój sklep powinien być też atrakcyjny wizualnie. Ważne są zdjęcia produktów: aby przyciągały wzrok i wywoływały w użytkowniku potrzebę zakupu. Oczywiście inaczej będzie wyglądała sprzedaż w internetowym sklepie z częściami samochodowymi, inaczej z odzieżą czy w drogerii online. Zawsze jednak trzeba pamiętać o tym, że wizualna warstwa strony bardzo wpływa na odbiór i jest jednym z istotnych czynników budujących zaufanie do marki.
Jakość i różne jej aspekty
Klienci bardzo przywiązują się do złożonych im obietnic. Jeśli gwarantujesz wykonanie towaru w określonym czasie, staraj się dotrzymywać terminu. Gdy wiesz, że to się nie uda, natychmiast poinformuj klienta. Spróbuj też przekuć niepowodzenie na korzyść. Możesz zaoferować gratis, zniżkę na kolejne zakupy i sprawić, że klient będzie czuł się dobrze obsłużony, a posiadając rabat, wróci.
Jakość może być rozumiana na wiele sposób. Może być to jakość samego produktu – w tym przypadku dołóż wszelkich starań, aby zdjęcie produktowe odzwierciedlało jego faktyczny stan. Przekaż klientowi wszystkie informacje, jakie masz o sprzedawanym przedmiocie: skład, atesty, warianty kolorystyczne itp. W ten sposób ułatwisz sobie pracę – nie musząc odpowiadać na powtarzające się pytania i wpłyniesz na swój wizerunek – rysując się jako wiarygodny sprzedawca.
Jakość należy rozumieć również w kategoriach obsługi. Na tę wpływ będzie miało rzetelne informowanie klienta np. o wspomnianych wcześniej opóźnieniach. Ale istotna jest również komunikacja, zarówno ta prowadzona online, jak i osobiście przez telefon. Zadbaj o to, by komunikować się grzecznie, kulturalnie i mieć na uwadze dobro klienta. Nawet jeśli klient nie ma racji, uświadamiaj w sposób, którym możesz go sobie zjednać. Nie obawiaj się oferowania próbek czy gratisów.
Zadbaj o wizualne walory przesyłki. Produkt, który jest starannie, ładnie zapakowany od razu w oczach klienta ma wyższą wartość. Nie musisz zamawiać personalizowanych pudeł, wystarczą naklejki z własnym logo, którymi okleisz standardowe pudełko. Mogą być to również naklejki z nadrukiem grzecznościowym, np.: Dziękuję, Specjalnie dla Ciebie itp., aby klient poczuł się wyjątkowo. Coraz częściej spotykaną praktyką jest również dołączanie spersonalizowanych wiadomości do paczki z podziękowaniem za zakup i informacją, jak prawidłowo używać produktu.
Pamiętaj, że opinię w sieci bardzo łatwo wystawić i robią to zazwyczaj Ci, którzy są z czegoś niezadowoleni. Jeśli z produktem jest wszystko w porządku, zwykle nie tracimy czasu na opiniowanie. Dlatego do wystawienia opinii, zwłaszcza tej pozytywnej, powinniśmy jako sprzedawcy zachęcać: komunikacją mailową, dodatkowymi punktami na koncie lojalnościowym czy nawet zniżką na kolejne zakupy.