Wiadomości z Siemianowic Śląskich

Przegrzany silnik - i co dalej?

  • Dodano: 2015-08-31 09:15

Silniki samochodowe pomimo tego, iż są poddawane coraz większym modyfikacjom, mają tendencję do przegrzewania. Szczególnie w lato, gdy temperatury mogą sięgać nawet 50 stopni Celsjusza. Jakie są objawy i co robić, jeśli silnik w samochodzie ulega przegrzaniu?

Przyczyna – chłodzenie
 
Chłodzenie silnika to wciąż jeden z najtrudniejszych elementów w konstrukcji obecnych silników samochodowych. Stanowi problem w przypadku małych aut miejskich lecz również w przypadku dużych silników w szczególności turbodoładowanych.
Układ chłodzenia to element dzięki, któremu temperatura silnika powinna być utrzymywana na stałym poziomie od 80 do 110 stopni Celsjusza. Składa się on z chłodnicy, płynu chłodzącego krążącego w biegu zamkniętym oraz wentylatora i termostatu. Oczywiście jest jeszcze kilka elementów pomocniczych ale te w/w są kluczowe.
 
Awaria któregoś z tych elementów może spowodować, że płyn nie będzie w pełni odbierał temperatury silnika i będzie to skutkowało przegrzaniem się silnika. Najczęściej do tego typu przegrzań dochodzi w korkach, gdy na dworze panują upalne warunki.
 
Objawy przegrzania silnika
 
Wskaźniki temperatury w nowych samochodach zastępowane są kontrolkami, które zapalają się w momencie zbyt wysokiej temperatury. W starszych autach zazwyczaj były to wskaźnik na którym w każdej chwili można było widzieć aktualną temperaturę a nie tylko w sytuacji awaryjnej.
 
Zagotowanie cieczy chłodzącej oznacza, że ma ona od 100 do 130 stopni Celsjusza. Dochodzi wtedy do rozszczelnienia układu. Typowymi objawami są: ciepłe powietrze z nadmuchów oraz zapach płynu chłodzącego w kabinie samochodu.
Co zrobić jak się zachować?
 
Jeśli pojawiły się jakiekolwiek objawy przegrzewania silnika to najszybszym sposobem na jego „ostudzenie” jest włączenie nawiewów na maksymalnie wysoką temperaturę oraz maksimum obrotów. Tak aby ciepłe powietrze wentylator przedmuchał do kabiny z silnika.
 
Kolejnym krokiem jest zatrzymanie się i powolne otworzenia maski a następnie BARDZO OSTROŻNA kontrola ilości płynu w zbiorniczku z płynem chłodniczym. Pamiętajmy, że silnik powinien pracować a nie zostać wyłączony. Pozwoli to na powolne wychłodzenie dzięki czemu nie dojdzie do niebezpiecznych naprężeń termicznych.
 
Płyn chłodniczy
 
Płyn chłodniczy, którego powinno można sprawdzić w zbiorniczku wyrównawczym może od razu powiedzieć gdzie leży przyczyna przegrzania. Jeśli jest on pusty to albo, któryś z przewodów jest nieszczelny albo zaistniałą inna przyczyna wycieku. Najważniejsze jet to powolutku ostudzić samochód – zaparkować w cieniu oraz wezwać pomoc. Bez odpowiedniego chłodzenia nie można kontynuować jazdy zatem pozostaje nam laweta lub wizyta mobilnego serwisu pomocy drogowej.
 
W RentCar.pl - wypożyczalnia samochodów Chorzów w te wakacje problem przegrzanych aut dotykał wielu pasażerów. Działo się to przez wysokie temperatury, ale również przez używanie klimatyzacji w trybie max. Pamiętajmy, że różnice temperatur auto – 20 stopni vs 50-stopniowy upał na dworze to niezdrowe środowisko. Temperatura obniżona o 10 stopni to maksimum, dlatego używajmy klimatyzacji z głową, a długie podróże najlepiej planujmy wieczorem lub nocą.
 

Dodaj komentarz

chcę otrzymać bezpłatny newsletter portalu Siemianowice.net.pl.

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu.
Wydawca portalu nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.